Pollux
Pollux

Belgica

Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
1/8

In 2013 begonnen we op vraag van de VZW De Steenschuit aan het ontwerp van een replica van de in 1884 gebouwde Patria, een 40 m lange robbenjager, later hernoemd naar Belgica. Onder leiding van Adrien de Gerlache werd de Belgica het eerste schip dat in 1896-1899 overwinterde op Antarctica.

De New Belgica is een vormreplica, ontworpen aan de hand van foto’s en schetsen uit deze periode. Het schip wordt gebouwd door langdurig werklozen en kansarmen, die op deze manier de mogelijkheid krijgen terug aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt.

Pollux

Castor

Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
1/10

Het ontwerp van dit 53 ft zeiljacht is losjes gebaseerd op een houten vrachtvaarder op de Baltische Zee, de Castor. Het schip werd gebouwd onder eigen beheer en in 2006 te water gelaten om als uithangbord te dienen voor de firma.

Het stalen casco werd gelast in Nederland en daarna afgetimmerd in Antwerpen, waar het schip nu in de Jachthaven Willemdok ligt.

Pollux

François Musin

Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
1/5

De François Musin is de laatste nog drijvende Belgische IJsland vaarder en werd daarom waardevol genoeg geacht te bewaren. Het schip heeft lang als drijvend wrak in Antwerpen gelegen en in 2017 werd besloten aan de restauratie van dit 35m lang vissersvaaruig te beginnen.

De firma Werkvormm gaf ons de opdracht het project technisch te begeleiden, de nodige plannen en berekeningen uit te werken en de werfcoördinatie op ons te nemen.

Het ganse project wordt als sociaal opleidingsproject beschouwd ten behoeve van en uitgevoerd door langdurig werklozen, kansarmen en vluchtelingen.

Pollux

Maverick

Pollux
Pollux
Pollux
Pollux
1/3

Toen in 2017 door een aantal ingenieursstudenten onze hulp gevraagd werd bij het ontwerp van een catamaran die zou deelnemen aan de Ecorace Challenge voor de Katholieke Universiteit Leuven, gingen we daar graag op in.

Het vijf meter lange vaartuig werd door de studenten zelf vervaardigd en won de race in zijn categorie.

Pollux

Miró

Pollux
Pollux
Pollux
1/2

In 2007 werd ons door een Antwerps ondernemer gevraagd een 30m lange luxemotor te tekenen, geschikt voor het bevaren van de Europese binnenwateren. De afmetingen waren door de opdrachtgever zelf vastgelegd in functie van zijn toekomstig vaargebied.

Het schip werd gebouwd bij SRF te Harlingen en in 2010 te water gelaten.

Pollux

Ruienbootje

Pollux
Pollux
1/1

In 2017 was het bootje, waarmee door de Antwerpse ruien gevaren wordt aan vervanging toe. In opdracht van de firma Werkmmaat, die de rondvaarten organiseert en instaat voor het onderhoud van de ruien en het te gebruiken materiaal, werd een vaartuigje ontwikkeld, geschikt voor het vervoer van een twaalftal passagiers en aangedreven met een elektrische buitenboordmotor.

De basis van het scheepje van 6m werd gevormd uit in de handel verkrijgbare vlotters, met daarop een aluminium dek, geconstrueerd door de firma’s Werkvormm en Werkmmaat als oefening voor kansarmen en vluchtelingen.

Pollux

West Hinder III

Pollux
Pollux
Pollux
1/2

Het, in 1950 gebouwde en bij zeevarenden erg bekende, lichtschip West Hinder loopt het risico, wegens economische redenen gesloopt te worden.

Het schip bleef in dienst tot 1992 en is tot op heden erg goed bewaard gebleven. Haar zusterschepen waren minder gelukkig en WH3 is zo een uniek restant van de periode van de bemande lichtschepen aan de Vlaamse kust.

Enthousiaste vrijwilligers proberen haar nu te redden en wij steunen dit project technisch, praktisch en mentaal van ganser harte.

Pollux

 

Pollux Bvba

Oude Leeuwenrui 12

B-2000 Antwerpen

Tel

Mail

English